Ontdek hoe zij geholpen werden

Sebastiaan de Neubourg (w.r.yuma sunglasses), ondersteund door Ann Claes (Flanders DC)

15/01/2018

Sebastiaan de Neubourg (w.r.yuma sunglasses), ondersteund door Ann Claes (Flanders DC)

Een idee waaruit iets kan groeien, Gestart en ervoor gaan, Mode, Geldzaken: financiering en subsidies, Communicatieplan: marketing, doelgroep

Honderden ideeën had Sebastiaan de Neubourg. Coach Ann Claes schoot Sebastiaan te hulp om zijn product in de markt te zetten. Een jaar later zijn de eerste brillen verkocht én is er een strategisch en operationeel actieplan voor 2018.

Uitdaging

Sebastiaan de Neubourg verhuisde een goed jaar geleden naar Antwerpen, de modestad bij uitstek. Hij startte er het bedrijf w.r.yuma op, dat 3D-geprinte zonnebrillen maakt uit plasticafval, zoals oude autodashboards, koelkasten en petflessen. Als ingenieur had Sebastiaan weinig kaas gegeten van de mode-industrie. Daarom zocht hij iemand die wél vertrouwd was met de sector en hem kon helpen met marketing en branding. Om zo zijn product meteen goed te lanceren.

Aanpak

Sebastiaan wou de communicatie rond zijn merk finetunen en zijn financiële plan onder de loep nemen. De gedroomde mentor vond hij in Ann Claes. Zij heeft als projectmanager Mode bij Flanders DC een groot nationaal en internationaal netwerk. “Omdat Ann deel uitmaakt van een heel instituut, kon ze mij gericht doorverwijzen.” Het grootste obstakel voor Sebastiaan? Zijn merk miste een smoel. “Met 3D-printing – made in België – hebben we een productiewijze die tegelijk futuristisch en artisanaal is. De balans tussen de twee is niet vanzelfsprekend. Voor mij was het belangrijk om het juiste beeld op te wekken bij onze klanten; we zijn bijvoorbeeld geen fabriek met robots. Verder hoorde ik Ann uit over mogelijke samenwerkingen in de toekomst: met bekende en opkomende ontwerpers, met influencers, … Ik wou weten hoe dat in zijn werk gaat, hoe andere modemerken dat aanpakken.” Ann hielp Sebastiaan vooral door ideeën concreet te maken en prioriteiten te stellen. “Ik wou héél veel doen met w.r.yuma. Ann reduceerde dat tot een handvol duidelijke doelen. Samen met haar werkte ik aan een strategisch toekomstplan.” Na een jaar coaching ligt dat op tafel.

Resultaat

Van idee tot uitvoering: na zijn coaching met Ann startte Sebastiaan een bijzonder succesvolle crowdfunding-actie op. Na amper een dag haalde hij zijn streefbudget van 10.000 euro. En ook de extra uitdaging verliep moeiteloos: in totaal stortten 265 ‘funders’ 22.300 euro. De opbrengst investeerde Stebastiaan in 3D-printers en materialen. En in september 2017 lanceerde hij zijn eerste brillencollectie. Daarvan werden er al een kleine driehonderd verkocht – nu in productie. En ook voor de lente en zomer is er een uitgestippeld project: “We brengen dan een tweede collectie uit en trekken met w.r.yuma naar een aantal Europese festivals. Daar zetten we een transparante recyclagebot. Wie langs onze stand komt, gooit daar zijn lege drinkbeker in. Het materiaal wordt ter plaatse vermalen en gevoed aan live 3D-printers. Een heel tastbaar project, dat de circulaire economie toont als iets waar we met iedereen naartoe moeten.”

Tips & Tricks

“Praat met veel mensen over je project. Ann heeft dankzij haar functie bij Flanders DC een groot netwerk. Maar het loont om behalve met coaches ook te spreken met mensen van wie je niet verwacht dat ze je kunnen helpen. Al gaat het om een technisch issue: vaak stelt net de persoon die er het minst vanaf weet de juiste ‘stomme’ vraag, waardoor je de oplossing vindt.”

Contacteer hier Ann Claes.

Bart Van der Roost (Neoscores) werd ondersteund door Sven De Cleyn (imec)

Neoscores ontwikkelde Gustaf, de iTunes voor digitale partituren. Onder andere met de steun van imec groeide dit platform uit tot een wereldspeler in hun sector.
Een idee waaruit iets kan groeien, Gestart en ervoor gaan, Innovatief idee of concept in andere sectoren, Muziek, Web, apps en online media, Strategie en innovatie, Prijszetting en businessmodel

Bernard Lahousse (Foodpairing) ondersteund door Dominique De Geest (Innovatiecentrum West-Vlaanderen)

Drie West-Vlamingen ontwikkelden foodpairing, een concept dat door meer dan een half miljoen professionals gebruikt wordt. Door de begeleiding van Innovatiecentrum West-Vlaanderen werd hun idee omgezet in een sterk en winstgevend bedrijf.
Een idee waaruit iets kan groeien, Gestart en ervoor gaan, Innovatief idee of concept in andere sectoren, Allround begeleiding ondernemerschap

Sophie Devolder (Happy Kiddo) ondersteund door Sarah Facq (Bryo)

Sophie Devolder liep rond met het idee van een kledingabonnement voor kinderen, maar ze had geen ervaring met het ondernemerschap. Ze klopte bij Bryo aan met een flinke dosis enthousiasme. Nu zijn haar eerste klanten een feit.
Een idee waaruit iets kan groeien, Gestart en ervoor gaan, Mode, Allround begeleiding ondernemerschap