Ontdek hoe zij geholpen werden

Jan Duytschaever (kunstenaar en initiatiefnemer KRAKK) ondersteund door Jan Van den Bossche (Kunstenloket)

10/02/2017

Jan Duytschaever (kunstenaar en initiatiefnemer KRAKK) ondersteund door Jan Van den Bossche (Kunstenloket)

Gestart en ervoor gaan, Beeldende kunsten, Strategie en innovatie, Communicatieplan: marketing, doelgroep

Jan Duytschaever trok naar het Kunstenloket om advies in te winnen over hoe hij zich als beeldend kunstenaar kon promoten. Met hun advies in het achterhoofd stichtte hij het collectief KRAKK met collega’s die met hetzelfde probleem kampten.

Uitdaging

In juli 2012 kreeg Jan Van den Bossche, consulent ondernemerschap bij het Kunstenloket, bezoek van de beeldend kunstenaar Jan Duytschaever uit Damme.

“Ik wilde mij profileren als ondernemend zelfstandig kunstenaar, maar voelde dat ik op enkele grenzen botste. Zo had ik in m’n eentje bijvoorbeeld niet de financiële middelen om me binnen een redelijke termijn op de markt te plaatsen”, zegt Jan.

Aanpak

Van het Kunstenloket kreeg Jan de raad zich te verenigen met andere kunstenaars. “Zo kon ik niet alleen kosten delen, maar ook mijn eigen sterktes aanvullen met die van andere kunstenaars.” Samen met drie anderen stichtte hij het kunstenaarscollectief KRAKK, met als doel de individuele leden te kunnen promoten.

een collectief als wieg voor het individueel ondernemerschap

Samenwerken betekent ook meningsverschillen en twijfels. Bij iedere gelegenheid waarin de drie tot een consensus moesten komen werd dit besproken met Jan Van den Bossche, die hen op strategisch, administratief en juridisch vlak kon bijstaan. Soms verwees hij hen naar zijn collega’s, want het Kunstenloket heeft naast globale consulenten ook veel specialisten in huis.

Resultaat

Twee jaar na de oprichting van het collectief werd in Damme een grote groepstentoonstelling georganiseerd waarbij ook externe kunstenaars waren uitgenodigd, en waarover een groot stuk in het tijdschrift ‘Openbaar Kunstbezit’ verscheen. Een van de kunstenaars werd uitgenodigd voor een evenement over digitale kunst in New York. In de zomer 2015 was er het initiatief ‘Transgressions’ in Koksijde, met samenwerking van Beaufort. Meer en meer klimt KRAKK op qua artistieke waardering – de hoofdmoot van marketing in hun sector - en krijgen ze ook individuele uitnodigingen. Bouw een vaste relatie op met je externe raadgever.

Vandaag telt KRAKK drie vaste kunstenaars en zijn er een vijftal kandidaten die bij het collectief willen. Drie eerdere leden sloegen intussen hun vleugels uit en kunnen op eigen kracht hun artistieke loopbaan voortzetten. Twee van de vier stichtende leden zijn nog steeds actief in KRAKK. Het Kunstenloket is een permanente partner en adviesverlener.

Tips & Tricks

“Win raad en advies in vooraleer je een initiatief start, en bouw een relatie op met je raadgever. Probeer die vaak te zien en regelmatig te bellen of temailen. De doorgroei is namelijk even moeilijk als de start. En we hebben ondertussen geleerd dat het juridisch kader doorslaggevend kan zijn. Zeker in de creatieve sector”, zegt Jan Duytschaever.

Je vindt Jan Van den Bossche op Kopiloot.

Sebastiaan de Neubourg (w.r.yuma sunglasses), ondersteund door Ann Claes (Flanders DC)

Honderden ideeën had Sebastiaan de Neubourg. Coach Ann Claes schoot Sebastiaan te hulp om zijn product in de markt te zetten. Een jaar later zijn de eerste brillen verkocht én is er een strategisch en operationeel actieplan voor 2018.
Een idee waaruit iets kan groeien, Gestart en ervoor gaan, Mode, Geldzaken: financiering en subsidies, Communicatieplan: marketing, doelgroep

Bernard Lahousse (Foodpairing) ondersteund door Dominique De Geest (Innovatiecentrum West-Vlaanderen)

Drie West-Vlamingen ontwikkelden foodpairing, een concept dat door meer dan een half miljoen professionals gebruikt wordt. Door de begeleiding van Innovatiecentrum West-Vlaanderen werd hun idee omgezet in een sterk en winstgevend bedrijf.
Een idee waaruit iets kan groeien, Gestart en ervoor gaan, Innovatief idee of concept in andere sectoren, Allround begeleiding ondernemerschap

Sophie Devolder (Happy Kiddo) ondersteund door Sarah Facq (Bryo)

Sophie Devolder liep rond met het idee van een kledingabonnement voor kinderen, maar ze had geen ervaring met het ondernemerschap. Ze klopte bij Bryo aan met een flinke dosis enthousiasme. Nu zijn haar eerste klanten een feit.
Een idee waaruit iets kan groeien, Gestart en ervoor gaan, Mode, Allround begeleiding ondernemerschap