Ontdek hoe zij geholpen werden

Bruno Vanderschoot (BBIE) ondersteunt Iris Bosman (SQUARE play)

23/10/2017

Bruno Vanderschoot (BBIE) ondersteunt Iris Bosman (SQUARE play)

Intellectuele eigendom: auteursrecht, portretrecht, enz, Allround kennis culturele en creatieve sectoren

Iris Bosman wou haar innovatief gordijnconcept voor raamdecoratie en scheidingswanden beschermen. . Intussen staan SQUARE play en Square Interior op de rails.

Uitdaging

‘Toen Iris op de Zitdag bij mij langskwam, maakte ze zich zorgen. Ze had een concept voor raamdecoratie en scheidingswanden bedacht en wou dat beschermen, maar een particulier merken- en modellenbureau had haar verteld dat dat 4.000 EUR zou kosten. Ik stelde Iris gerust: de officiële basistaks voor een modelregistratie bedraagt 108 EUR. Dit betekende wel dat zij zelf actie moest ondernemen. Omdat we nog niet uitgepraat waren, is Iris op een tweede Zitdag teruggekomen.’

Aanpak

‘Tijdens onze gesprekken heb ik alle mogelijke opties met Iris overlopen (i-DEPOT, merken, modellen, octrooien, …) en uitgelegd wat zo’n bescherming juist inhoudt. Een merknaam mag bijvoorbeeld niet beschrijvend zijn, want dan wordt hij geweigerd. Iris koos ervoor om SQUARE play als model en als merk te deponeren. Omdat zij met afbeeldingen werkt voor haar scheidingswanden, was modelbescherming niet zo vanzelfsprekend. Ik heb de aanvraag samen met de dossierbeheerder nauw opgevolgd. Voor het merk SQUARE play bekeken Iris en ik binnen welke product- en dienstenklassen haar ‘ontwerpdiensten’ moesten vallen.’ Als je niet thuis bent in die materie, zijn dat echt geen makkelijke keuzes.‘De samenwerking verliep zo goed dat we uiteindelijk samen een masterclass gegeven hebben, waarin ik de theorie over intellectuele eigendom uit de doeken deed, en Iris haar ervaring als zelfstandige in bijberoep deelde met andere starters.’

Resultaat

‘Iris werd derde in de wedstrijd Ondernemersplan van Bizidee. Ze is nu zelfstandige in bijberoep onder de naam Square Interior – een ruimer concept waarbij ook totaalinrichtingen en meubelontwerp horen. Zo is Iris bezig met een groot renovatieproject, maar ze heeft bijvoorbeeld ook al een pop-up shop gehad in Antwerpen. Ik heb intussen een goede band met haar opgebouwd; ze legt haar vragen over intellectuele eigendom nog altijd aan mij voor. Zo was ze onlangs op zoek naar goede templates voor contracten. Ik vertel dan waar ze voorbeeldcontracten kan vinden met duidelijke afspraken over auteursrechten. Als Iris haar renovatieproject heeft afgerond, wil ze SQUARE Interior echt volop in de picture zetten.’

Tips & Tricks

‘Veel starters bedenken een toffe merknaam en hangen daar een heel concept aan op, totdat die naam al blijkt te bestaan. Of ze tonen hun werk onbeschermd op een beurs en het wordt nagemaakt. Het is cruciaal om ervoor te zorgen dat je kunt bewijzen dat jij het concept op een vastgesteld moment creëerde. Daarna is het zaak om uit te zoeken of het de moeite loont om je merk of model te registeren. Vaak staan ondernemers daar te laat bij stil, met alle problemen van dien.’

Bernard Lahousse (Foodpairing) ondersteund door Dominique De Geest (Innovatiecentrum West-Vlaanderen)

Drie West-Vlamingen ontwikkelden foodpairing, een concept dat door meer dan een half miljoen professionals gebruikt wordt. Door de begeleiding van Innovatiecentrum West-Vlaanderen werd hun idee omgezet in een sterk en winstgevend bedrijf.
Een idee, Gestart, Innovatief idee of concept in andere sectoren, Allround begeleiding ondernemerschap

Bieke Van Gorp (FibriCheck) ondersteund door Cedric Vanaken (Innovatiecentrum)

FibriCheck ontwikkelde een app om hartritmestoornissen te detecteren. Een ijzersterk idee, waarvan het team echter niet wist of het überhaupt haalbaar was en hoe ze het dan in de markt moesten zetten. Het Innovatiecentrum bracht raad.
Een idee, Gestart, Innovatief idee of concept in andere sectoren, Web, apps en online media, Strategie en innovatie

Raf Vermeiren (de CijferFabrik) ondersteunt Volstok

Na een tiental jaren waarin Volstok organisch groeide en van project tot project leefde, besloot de animatiestudio om haar vlucht voorwaarts systematisch aan te pakken. Raf Vermeiren (de CijferFabrik) hielp hun groeiplannen becijferen.
Groei en professionalisering, Project loopt, Audiovisueel: film, radio, ..., Strategie en innovatie, Communicatie, PR en reclame