Ontdek hoe zij geholpen werden

Bieke Van Gorp (FibriCheck) ondersteund door Cedric Vanaken (Innovatiecentrum)

06/03/2017

Bieke Van Gorp (FibriCheck) ondersteund door Cedric Vanaken (Innovatiecentrum)

Een idee, Gestart, Innovatief idee of concept in andere sectoren, Web, apps en online media, Strategie en innovatie

FibriCheck ontwikkelde een app om hartritmestoornissen te detecteren. Een ijzersterk idee, waarvan het team echter niet wist of het überhaupt haalbaar was en hoe ze het dan in de markt moesten zetten. Het Innovatiecentrum bracht raad.

Uitdaging

‘In 2014 werd de app geselecteerd voor Grants4Apps van Bayer Healthcare. Dit was de officiële start van FibriCheck. De eerste 2 jaren stonden in het teken van productontwikkeling en accreditatie tot medisch toestel. Omdat we niet konden inschatten of ons concept valabel was en hoe we het moesten commercialiseren, klopten we in 2015 aan bij het Innovatiecentrum. Zij raadden ons een haalbaarheidsstudie aan, want met een fantastisch product zonder markt ben je nu eenmaal niets.’

Aanpak

‘Al zijn we intussen enorm geëvolueerd, toch plukken we vandaag nog altijd de vruchten van de tijd en energie die we toen investeerden in die haalbaarheidsstudie onder begeleiding van Barbara Gaethofs en haar opvolger Cedric Vanaken. Onze mentoren drukten ons met de neus op de feiten en bleven ons continu challengen. Bovendien reikten ze ons allerlei tools aan om de commercialisatie van FibriCheck beter in kaart te brengen en te structureren.' Je vindt veel informatie door de term “businessplan” in Google te gooien, maar zonder ervaren begeleiding loop je verloren.

‘We steunen nu trouwens nog altijd op het Innovatiecentrum. Zo haalden we veel inzichten uit de innovatiestudie en de groeistudie die we onlangs met Cedric deden. Als er zich nieuwe opportuniteiten of samenwerkingsmogelijkheden aandienen, bespreken we die met hem. Cedric heeft alle technische kennis en expertise in huis om er kritisch naar te kijken.’

Resultaat

‘Sinds november 2016 zijn we op kleine schaal gelanceerd op de Belgische markt en hebben we onze eerste betalende klanten. De mobiele gezondheidszorg is een totaal nieuw begrip en we moeten rekening houden met gevestigde structuren en een complex terugbetalingssysteem. Onze zoektocht naar het optimale businessmodel is dus nog altijd niet ten einde, maar we blijven wel voortbouwen op de initiële haalbaarheidsstudie die ons een ruim kader gaf. Ik herinner me dat ik tijdens de sessies met het Innovatiecentrum soms ongeduldig werd en dacht: “dat is toch evident”, maar door alles zorgvuldig uit te denken en te documenteren, hebben we op lange termijn veel tijd gewonnen en kunnen we nu meer snelheid maken.’

'Cedric blijft ons met zijn uitgebreide netwerk van dienst zijn. Als hij vernieuwende projecten of interessante partners tegenkomt, zal hij die informatie steevast aan ons bezorgen. Zo houden wij méér dan alleen onze eigen vingers aan de pols.'

Tips & Tricks

‘Wij hadden de neiging om alles zelf te willen doen, maar dat schiet niet op. Durf dus om hulp vragen. Een businessplan uitdenken in een nieuwe markt is een echte kunst, en dan is een actieve begeleiding door iemand met kennis van zaken een absolute meerwaarde. Een begeleider zorgt er ook voor dat je niet a priori dingen uitsluit. Als je onderling brainstormt, beland je al snel in een tunnelvisie, terwijl het net cruciaal is om breed te denken.’

Bram Michielsen (The House of Indie) ondersteund door Peter Bertels (Flanders DC)

The House of Indie maakte in 2013 de overstap van freelance event consultancy en curatie naar een eigen vzw en gaming collectief. Daarbij werden ze begeleid door Peter Bertels, met wie ze nog altijd problemen bespreken en ideeën aftoetsen.
Groei en professionalisering, Een idee, Innovatief idee of concept in andere sectoren, Games

Bernard Lahousse (Foodpairing) ondersteund door Dominique De Geest (Innovatiecentrum West-Vlaanderen)

Drie West-Vlamingen ontwikkelden foodpairing, een concept dat door meer dan een half miljoen professionals gebruikt wordt. Door de begeleiding van Innovatiecentrum West-Vlaanderen werd hun idee omgezet in een sterk en winstgevend bedrijf.
Een idee, Gestart, Innovatief idee of concept in andere sectoren, Allround begeleiding ondernemerschap

Sophie Devolder (Happy Kiddo) ondersteund door Sarah Facq (Bryo)

Sophie Devolder liep rond met het idee van een kledingabonnement voor kinderen, maar ze had geen ervaring met het ondernemerschap. Ze klopte bij Bryo aan met een flinke dosis enthousiasme. Nu zijn haar eerste klanten een feit.
Een idee, Gestart, Mode, Allround begeleiding ondernemerschap