Ontdek hoe zij geholpen werden

Bernard Lahousse (Foodpairing) ondersteund door Dominique De Geest (Innovatiecentrum West-Vlaanderen)

10/02/2017

Bernard Lahousse (Foodpairing) ondersteund door Dominique De Geest (Innovatiecentrum West-Vlaanderen)

Een idee, Gestart, Innovatief idee of concept in andere sectoren, Allround begeleiding ondernemerschap

Drie West-Vlamingen ontwikkelden foodpairing, een concept dat door meer dan een half miljoen professionals gebruikt wordt. Door de begeleiding van Innovatiecentrum West-Vlaanderen werd hun idee omgezet in een sterk en winstgevend bedrijf.

Uitdaging

Bernard Lahousse, Johan Langenbick en Peter Coucquyt ontwikkelden de foodpairing tree waarmee iedere chef in één oogopslag de ingrediënten terugvinden die bij een ander ingrediënt passen.

Het trio zag het gat in de markt maar had nog hulp nodig om hun idee realiteit te maken. Hoe moesten ze hier aan beginnen?

Aanpak

Het Innovatiecentrum sleutelde samen met de drie aan het concept en business model. Tijdens het ontwikkelingsproces van hun software diende het centrum als klankbord waar ze hun vragen konden aftoetsen - en opstellen! Samen gingen ze namelijk een lijst vragen opstellen die Bernard, Johan en Peter als roadmap konden gebruiken. Waar moest op gelet worden? “Er waren vragen over de technologie, de markt en de intellectuele eigendom”, vertelt Dominique De Geest van het Innovatiecentrum.

Advies zoeken wanneer je niet verder kan

Zo werd er onder andere gekeken naar de doelgroep van foodpairing, en werd de concurrentie in beeld gebracht. Door de vragen nadien thematisch te sorteren kon een stevig en consistent verhaal geschreven worden, dat in het haalbaarheidsdossier werd opgenomen.

Op basis daarvan werd onderzocht of en hoe de online tool winstgevend kon worden. Daarnaast adviseerde het Innovatiecentrum het bedrijf een startersdossier in te dienen bij het IWT, nu het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Resultaat

De mix van een gedreven, complementair en ervaren team, de steun van het Agentschap Innoveren en Ondernemen en de expertise van de vakgroep Mebios (KULeuven) maakt van Foodpairing een succesrecept. Op basis van de vragen die werden opgesteld kon het concept bijgestuurd en de business erachter uitgebouwd worden.

"De samenwerking met het Innovatiecentrum verliep vlot. In de discussies over de technologie, de business case en de intellectuele eigendom maakten we de goede keuzes", zegt productontwikkelaar Johan Langenbick.

In de verschillende stadia van het innovatietraject werd samen met het bedrijf nagedacht over zowel de technologische uitdagingen als de vermarkting van de software. Door het startersdossier vond het bedrijf een goed evenwicht tussen de inkomsten uit de foodpairing website en de één-op-één consultancy aan voedingsbedrijven.

"Intussen gebruiken meer dan een half miljoen professionals in 125 landen de Foodpairing-technologie om zo tot verrassende nieuwe combinaties en smaken te komen.

Tips & Tricks

“Wij gaan steeds kijken naar de specifieke problemen en vragen van een bedrijf voor we een analyse maken. Het zijn niet zomaar tips, maar diepgaande adviezen. De beste tip die ik kan geven aan bedrijven die willen groeien? Advies zoeken wanneer je niet verder kan”, zegt Koen Verhaeghe van het Innovatiecentrum.

Bram Michielsen (The House of Indie) ondersteund door Peter Bertels (Flanders DC)

The House of Indie maakte in 2013 de overstap van freelance event consultancy en curatie naar een eigen vzw en gaming collectief. Daarbij werden ze begeleid door Peter Bertels, met wie ze nog altijd problemen bespreken en ideeën aftoetsen.
Groei en professionalisering, Een idee, Innovatief idee of concept in andere sectoren, Games

Sebastiaan de Neubourg (w.r.yuma sunglasses), ondersteund door Ann Claes (Flanders DC)

Honderden ideeën had Sebastiaan de Neubourg. Coach Ann Claes schoot Sebastiaan te hulp om zijn product in de markt te zetten. Een jaar later zijn de eerste brillen verkocht én is er een strategisch en operationeel actieplan voor 2018.
Een idee, Gestart, Mode, Geldzaken: financiering en subsidies, Communicatieplan: marketing, doelgroep

Sophie Devolder (Happy Kiddo) ondersteund door Sarah Facq (Bryo)

Sophie Devolder liep rond met het idee van een kledingabonnement voor kinderen, maar ze had geen ervaring met het ondernemerschap. Ze klopte bij Bryo aan met een flinke dosis enthousiasme. Nu zijn haar eerste klanten een feit.
Een idee, Gestart, Mode, Allround begeleiding ondernemerschap