Ontdek hoe zij geholpen werden

Sophie Devolder (Happy Kiddo) ondersteund door Sarah Facq (Bryo)

Sophie Devolder liep rond met het idee van een kledingabonnement voor kinderen, maar ze had geen ervaring met het ondernemerschap. Ze klopte bij Bryo aan met een flinke dosis enthousiasme. Nu zijn haar eerste klanten een feit.

Sophie Devolder (Happy Kiddo) ondersteund door Sarah Facq (Bryo)

Uitdaging

‘Als onderzoeker aan het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling viel me op dat de kledingindustrie achterophinkt op tal van andere sectoren die al volop inzetten op duurzaamheid. Toen ik in 2015 mama werd, merkte ik bovendien hoe snel kinderen uit hun kleren groeien en hoe lastig het is om betaalbare sociaalecologisch verantwoorde kinderkledij te vinden. Mijn antwoord: kledingabonnementen voor 0- tot 3-jarigen! Omdat ondernemen totaal nieuw was voor mij, ging ik bij Bryo langs.’

Aanpak

‘Toen ik Sarah leerde kennen, was Happy Kiddo niet veel meer dan een idee. Eigenlijk had ik nooit durven dromen dat ze zo enthousiast zou reageren – het concept is namelijk vrij nieuw en de circulaire aanpak helemaal nog niet ingeburgerd. Ik werd geselecteerd voor het StartUp-traject, waardoor ik een netwerk kon uitbouwen en tal van workshops kon volgen. Zo kreeg ik de kunst van het pitchen onder de knie, leerde ik dat je geen pitbull moet zijn om te kunnen verkopen en ontdekte ik salestechnieken waar ik me wél goed bij voelde.’ Als enige zaakvoerder had ik nood aan een klankbord. ‘Ik kan nu nog altijd bij Sarah terecht. Op termijn zou ik bijvoorbeeld graag een atelier hebben op de site van Dok Noord (waar Happy Kiddo gevestigd is) om kleding te stockeren en te onderhouden. Sarah spreekt haar netwerk dan aan en kijkt mee uit naar een pand. Ik zit bovendien met mijn collega-Bryo’s in een WhatsAppgroep en we komen één keer per maand samen met ervaren ondernemers uit het Voka-netwerk.’

Resultaat

‘Sinds oktober 2016 heb ik mijn eerste klanten. Doorheen het traject ben ik enorm gegroeid van “Sophie de onderzoeker met een idee” naar “Sophie de ondernemer”. Zo wou ik er in het begin per se iemand anders bij, maar dankzij diepgaande gesprekken met ervaren ondernemers heb ik dat idee van een co-founder ondertussen kunnen loslaten.’ Als ik door de bomen het bos niet meer zie, reikt Sarah steevast ideeën aan waar ik weer wat mee kan. ‘Nu is het vaak meer een kwestie van focussen en prioriteiten stellen. Soms vraag ik me af of ik niet op te veel tegelijk aan het inzetten ben. Zo hebben we dankzij FFForce op korte tijd een relatief eenvoudige landingspagina uitgebouwd tot een uitgebreide website, maar in de backoffice is er zeker nog ruimte voor verbetering. Beslissen of dat dan voorrang moet krijgen op andere taken is niet zo makkelijk … Ik geloof ook sterk in duurzame groei. We zijn nu gesetteld in Gent, maar breiden ons werkgebied snel uit.’

Tips & Tricks

‘Als je openstaat voor andere ondernemers en hun ervaringen, dan is een begeleidingstraject een gouden kans. Je wordt uitgedaagd en komt in aanraking met andere sectoren, waar je verrassend veel van opsteekt. Het voorbije jaar heb ik ook geleerd dat niet alles volledig “af” moet zijn voordat de klant het te zien krijgt, want zo zet je jezelf eigenlijk vast. Je hebt natuurlijk wel een plan nodig, maar daarbinnen blijf je het best zo flexibel mogelijk, zodat je kan bijsturen.’

Heb jij ook een vraag of wil je al doende meer leren?

Vind een begeleider