Ontdek hoe zij geholpen werden

Sebastiaan de Neubourg (w.r.yuma sunglasses), ondersteund door Ann Claes (Flanders DC)

Honderden ideeën had Sebastiaan de Neubourg. Coach Ann Claes schoot Sebastiaan te hulp om zijn product in de markt te zetten. Een jaar later zijn de eerste brillen verkocht én is er een strategisch en operationeel actieplan voor 2018.

Sebastiaan de Neubourg (w.r.yuma sunglasses), ondersteund door Ann Claes (Flanders DC)

Uitdaging

Sebastiaan de Neubourg verhuisde een goed jaar geleden naar Antwerpen, de modestad bij uitstek. Hij startte er het bedrijf w.r.yuma op, dat 3D-geprinte zonnebrillen maakt uit plasticafval, zoals oude autodashboards, koelkasten en petflessen. Als ingenieur had Sebastiaan weinig kaas gegeten van de mode-industrie. Daarom zocht hij iemand die wél vertrouwd was met de sector en hem kon helpen met marketing en branding. Om zo zijn product meteen goed te lanceren.

Aanpak

Sebastiaan wou de communicatie rond zijn merk finetunen en zijn financiële plan onder de loep nemen. De gedroomde mentor vond hij in Ann Claes. Zij heeft als projectmanager Mode bij Flanders DC een groot nationaal en internationaal netwerk. “Omdat Ann deel uitmaakt van een heel instituut, kon ze mij gericht doorverwijzen.” Het grootste obstakel voor Sebastiaan? Zijn merk miste een smoel. “Met 3D-printing – made in België – hebben we een productiewijze die tegelijk futuristisch en artisanaal is. De balans tussen de twee is niet vanzelfsprekend. Voor mij was het belangrijk om het juiste beeld op te wekken bij onze klanten; we zijn bijvoorbeeld geen fabriek met robots. Verder hoorde ik Ann uit over mogelijke samenwerkingen in de toekomst: met bekende en opkomende ontwerpers, met influencers, … Ik wou weten hoe dat in zijn werk gaat, hoe andere modemerken dat aanpakken.” Ann hielp Sebastiaan vooral door ideeën concreet te maken en prioriteiten te stellen. “Ik wou héél veel doen met w.r.yuma. Ann reduceerde dat tot een handvol duidelijke doelen. Samen met haar werkte ik aan een strategisch toekomstplan.” Na een jaar coaching ligt dat op tafel.

Resultaat

Van idee tot uitvoering: na zijn coaching met Ann startte Sebastiaan een bijzonder succesvolle crowdfunding-actie op. Na amper een dag haalde hij zijn streefbudget van 10.000 euro. En ook de extra uitdaging verliep moeiteloos: in totaal stortten 265 ‘funders’ 22.300 euro. De opbrengst investeerde Stebastiaan in 3D-printers en materialen. En in september 2017 lanceerde hij zijn eerste brillencollectie. Daarvan werden er al een kleine driehonderd verkocht – nu in productie. En ook voor de lente en zomer is er een uitgestippeld project: “We brengen dan een tweede collectie uit en trekken met w.r.yuma naar een aantal Europese festivals. Daar zetten we een transparante recyclagebot. Wie langs onze stand komt, gooit daar zijn lege drinkbeker in. Het materiaal wordt ter plaatse vermalen en gevoed aan live 3D-printers. Een heel tastbaar project, dat de circulaire economie toont als iets waar we met iedereen naartoe moeten.”

Tips & Tricks

“Mijn voornaamste tip? Praat met veel mensen over je project. Ik had als voordeel dat Ann dankzij haar functie bij Flanders DC een groot netwerk heeft. Maar het loont om behalve met coaches ook te spreken met mensen van wie je niet verwacht dat ze je kunnen helpen. Al gaat het om een technisch issue: vaak stelt net de persoon die er het minst vanaf weet de juiste ‘stomme’ vraag, waardoor je de oplossing vindt.”

Heb jij ook een vraag of wil je al doende meer leren?

Vind een begeleider