Ontdek hoe zij geholpen werden

Bert Pieters ondersteunt Peter Vanbrabant (het schrijfkabinet)

Sinds 2016 is Peter Vanbrabant voltijds schrijver, redacteur en coach bij het schrijfkabinet, maar zijn eerste stappen als zelfstandige zette hij jaren geleden. Bert Pieters hielp zijn prijs bepalen en blijft paraat om die bij te schaven.

Bert Pieters ondersteunt Peter Vanbrabant (het schrijfkabinet)

Uitdaging

‘Peter is een viertal jaar geleden begonnen als zelfstandig copywriter, en volgde bij mij een sessie rond prijszetting. Daarna zijn we contact blijven houden, want het is natuurlijk niet zo dat je je prijs in het begin “voor eens en voor altijd” vastlegt en er daarna nooit meer naar hoeft om te kijken. Bovendien komt Peter regelmatig met nieuwe diensten op de proppen. Zo had hij bijvoorbeeld onlangs nog het idee om met een eindredactieservice te beginnen.’

Aanpak

‘Prijszetting gaat veel verder dan zomaar een berekening doen of een factuur opmaken. Hoewel Peter mij ook weleens een offerte doorstuurt met de vraag of ik er eens naar wil kijken, hebben we vooral samengezeten om zijn value proposition te bespreken en zijn prijzen in te bedden in een bredere strategie en een businessplan, want al die elementen moeten op elkaar afgestemd zijn. Een prijs is namelijk geen losstaand gegeven. Er zijn een heleboel handige tools op de markt, maar je moet ze weten te vinden. ‘Verder hebben Peter en ik het uitgebreid gehad over de psychologie die schuilgaat achter zo’n prijszetting. Als je mensen bijvoorbeeld drie prijscategorieën aanbiedt, zijn de meesten geneigd om de middelste optie te nemen. En ook bij afrondingen komt heel wat kijken: een factuur van 99 euro heeft een compleet ander effect dan een van 100 euro, terwijl een mooie totaalprijs van pakweg 25.000 euro ronduit ongeloofwaardig overkomt.’

Resultaat

‘Dankzij onze gesprekken is Peter zich veel beter bewust van waar zijn prijs vandaan komt, wat hij moet doen om die prijs te verantwoorden of welke verwachtingen hij ermee schept. Het allerbelangrijkste is dat je weet waarom je bepaalde bedragen hanteert en je niet gewoon op het einde van de rit snel een prijs op het resultaat plakt.’

‘Op vlak van prijszetting verzamelde ik zelf doorheen de jaren heel wat expertise, onder meer als business developer bij Ikea (waar ik me vier jaar lang over prijsmodellen en -strategieën boog), maar ook door zelf een marketingbureau uit de grond te stampen en met veel creatieven in contact te komen. Toch leer ik tijdens elk begeleidingstraject nog dingen bij: ik ontdek nieuwe diensten, nieuwe manieren om die in de markt te zetten, en ga zo maar door.'

Zo blijf ik op de hoogte van wat er allemaal leeft en doe ik kennis op waarmee ik op mijn beurt weer andere ondernemers kan helpen.

Tips & Tricks

‘Of je nu voor een vast begeleidingstraject kiest of ad hoc met anderen gaat samenzitten: praten helpt. Anders verzand je in navelstaarderij. Ik ben er bovendien van overtuigd dat experts uit totaal andere sectoren een cruciale inspiratiebron zijn: een psycholoog kan je helpen om je bedrijf te organiseren, een sportcoach kan technieken aanreiken om de groepsdynamiek te verbeteren, …’

Je vindt Bert Pieters op Kopiloot.

Heb jij ook een vraag of wil je al doende meer leren?

Vind een begeleider