Ontdek hoe zij geholpen werden

Barbara Beernaert (Twiggy) ondersteund door Grow Camp (een initiatief van Flanders DC)

2015 was een kanteljaar voor Barbara Beernaert. Ze verhuisde haar kledingzaak naar een nieuw, dubbel zo ruim pand, ze herbekeek het seizoensdenken in de retail, en vroeg zich na 20 jaar af of ze op de goeie weg was. Grow Camp bracht raad.

Barbara Beernaert (Twiggy) ondersteund door Grow Camp (een initiatief van Flanders DC)

Uitdaging

‘De uitnodiging voor Grow Camp kwam op het juiste moment. Ik heb al jarenlang mijn eigen zaak, Twiggy, en was al die tijd bezig geweest met overleven. Nu kwam ik op een punt dat ik me eindelijk kon afvragen: “wat doe ik nu het liefst?” En: “Als ik nog 10 jaar verder wil in de mode, begin ik dan met een webshop, ontwerp ik een eigen collectie, waag ik me op de sociale media…?” Je moet blijven evolueren, maar ik moest even nadenken over waar ik dan precies naartoe wou.’

Aanpak

‘Grow Camp werd voor mij een bezinningsweekend. Normaal zijn mijn vrienden en familie mijn klankbord, en het was een eyeopener om ook eens met wildvreemden te praten over de dingen waarmee ik bezig ben. Bovendien was ik het hele weekend omringd door jonge ondernemers die zich vaak nog erg onzeker voelden of maar net hun eigen zaak uit de grond hadden gestampt. Door hun vragen besefte ik dat ik het eigenlijk echt niet slecht doe: Twiggy was een paar jaar eerder verhuisd en verdubbeld in oppervlakte, we maken goeie winst en hebben een trouw cliënteel. Zoiets geeft energie en zelfvertrouwen, en het was goed om hier eens bij stil te kunnen staan. In de creatieve sector werken heel wat ondernemers op hun eentje. Grow Camp geeft hen de kans om hun ervaringen te delen en te leren van andere ondernemers. Mijn problemen leken daardoor eerder “luxeproblemen”: ik had jarenlang keihard gewerkt en vroeg me nu af waar ik mee bezig was en hoe de toekomst eruit zou zien. Want in de mode moet je blijven bewegen; je mag niet indommelen. Het deed deugd dat andere ondernemers hier onbaatzuchtig over mee wilden denken.’

Resultaat

‘Voordat ik aan Grow Camp deelnam, was ik absoluut niet enthousiast over de sociale media. Ik zag er het nut niet van in en vertrouwde vooral op mond-tot-mondreclame. De andere deelnemers verklaarden mij gek! Voor die jonge ondernemers waren Facebook en Instagram net het vertrekpunt. Daardoor besefte ik dat de sociale media ook voor Twiggy een etalage kunnen zijn en ik zo een nieuw publiek kan aanspreken. Intussen voegde ik de daad bij het woord: ik nam een jonge grafisch ontwerpster aan om onze communicatie te verzorgen.’ Ook al heb je het druk, het loont echt de moeite om uit je cocon te kruipen en te praten met gelijkgestemden. ‘Met mijn toekomsttwijfels ben ik ook niet blijven rondlopen: we leggen momenteel de laatste hand aan onze eigen webshop. Daarnaast bedachten we een manier om met Twiggy een stap verder te gaan dan een gewone kledingzaak. Sinds dit jaar bieden we een ‘personal shopping experience’ aan, waarbij klanten een afspraak kunnen maken met een styliste naar keuze. Zo vinden ze heel efficiënt een outfit die perfect bij hen past.’

Tips & Tricks

‘Als ondernemer moet je voortdurend alert blijven. Het is door met mensen te discussiëren, te pingpongen en te brainstormen dat je tot goeie inzichten komt. Zoiets werkt inspirerend – zelfs al ben je, net zoals ik, niet de meest bedreven netwerker. Het is natuurlijk prima om eigenzinnig te zijn en je eigen koers te varen, maar je moet je ideeën wel blijven aftoetsen.’

Heb jij ook een vraag of wil je al doende meer leren?

Vind een begeleider